Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija LINAVA
 
 
Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija LINAVA
                                                         
                                                              Vilnius 2013-05-23
 
KAS STABDO LIETUVOS VEŽĖJŲ VERSLĄ?
Kelių transportas – viena anksčiausiai po sunkmečio atsigavusių ūkio šakų, kur dar 2011 metais viršytas prieškrizinis pajamų lygis. 2012 metais kelių transporto pajamos išaugo 13 proc., tačiau nepaisant tvaraus ir stabilaus augimo, vežėjams kyla rimtų iššūkių – auganti tarptautinė konkurencija, siūlomi degalų įvežimo apribojimai Lietuvoje, augančios darbo sąnaudos.
Praradimai, kuriuos gali patirti transporto sektorius ir valstybė įvedus dirbtinius degalų įvežimo apribojimus gali būti kur kas didesni, nei būtų gauta naudos.
„Mus neramina iniciatyva, kurią išreiškė Naftos prekybos įmonių asociacija, teikdama pasiūlymus Seimui ir Muitinei apriboti įvežamą degalų kiekį į Lietuvą kuro bakuose iš Rusijos ir Baltarusijos. Jei tektų matuoti kiekvieną vilkiko baką pasienyje įsivyrautų chaosas ir mums tektų važiuoti aplenkiant Lietuvą, nes eilės pasienyje taptų pernelyg ilgos”, – sako Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava” prezidentas Algimantas Kondrusevičius.
Pasak jo, siūlantieji riboti degalų įvežimą neįvertina fakto, kad 97 proc. į Rytus važiuojančių sunkvežimių sieną kerta gabendami krovinius. Vežėjai Rytų rinkose sugeneruoja apie 2,5 mlrd. Lt pajamų, sumoka mokesčius valstybei, kuria darbo vietas.
Pasak A. Kondrusevičiaus, įvedus tokius apribojimus, tranzitinių krovinių srautas, kartu su sunkvežimiais pasuktų per kaimynines šalis, atimdamas dalį krovos apimčių iš Klaipėdos uosto ir logistikos terminalų Lietuvoje.
Kalbant apie transporto vaidmenį šalies ekonomikai pažymima, jog jis pernai sukūrė 12,9 proc. Lietuvos BVP, o 2011 m. – 11,8 proc. Apie 61,7 proc. paslaugų eksporto tenka transportui. Sausumos transportas – praktiškai vienintelė stambi ūkio šaka, kelerius metus investuojanti ne ES fondų lėšas. Per 2009-2012 metus investicijų apimtys sausumos transporte išaugo 2,7 karto iki 1,6 mlrd. Lt.
Pasak UAB „Creditreform Lietuva” direktoriaus pavaduotojo Romualdo Trumpos, atlikusio didžiausių Lietuvos įmonių analizę, net stambiausių įmonių tarpe kelių transportas gali būti laikomas vienu lietuviškiausių verslų. „Iš pelningai dirbusių didžiausių šalies įmonių 62 proc. akcininkai yra Lietuvos fiziniai ir juridiniai asmenys, o iš tame sąraše buvusių 59 krovininio transporto įmonių 85 proc. akcininkų yra lietuviai. Tai ypač džiugu, turint omeny, kad šios įmonės daugiausia dirba tarptautinėse rinkose”, – teigia ekspertas.
 
Augimą stabdo nauji trukdžiai
Pernai gabenimų tarptautiniais maršrutais kainos išliko stabilios, o visas pajamų augimas sietinas su vežimų apimčių didėjimu. Šiemet apklausus asociacijos „Linava” narius paaiškėjo, jog transporto įmonėse sumažėjo grynasis pelningumas 2011 metais siekęs 5,4 proc., pernai sumenko iki 3,3 proc.
Rizikos vertinimo bendrovės UAB „Creditreform Lietuva” duomenimis, vežėjų paslaugų kainos neauga, tačiau jų darbo sąnaudos ir išlaidoms paslaugoms toliau didėja. Komercinio sausumos transporto priemonių ir civilinės atsakomybės draudimo įmokos per 2009-2012 metus išaugo 35 proc. nuo 240 iki 324 mln. Lt , o draudimo išmokos sumažėjo 9 proc.
Komerciniam transportui 2009-2012 metais tenka virš 80 proc. draudimo įmokų augimo. Net kelerius metus buvęs nuostolingas komercinio transporto civilinės atsakomybės draudimas jau porą metų yra pelningas, tačiau privalomojo civilinės atsakomybės draudimo įmokos vežėjams tik didėja. Auga degalų kainos bei pastovios sąnaudos – kelių mokesčiai, atlyginimai.
UAB „Creditreform Lietuva” duomenimis, transporte labiau nei kitose ūkio šakose auga naujų įmonių skaičius ir didėja konkurencija, ypač tarp smulkių įmonių. Per pastaruosius du ketvirčius pradėjo veikti 287 sausumos tranporto įmonės, ir 120 logistikos bei ekspedijavimo bendrovių. Gabenimu keliais užsiima 4895 įmonės, kuriose dirba virš 73 tūkst. darbuotojų.
 
Rinkos analitikų įžvalgos:
 
2012 m. tendencijos buvo gana palankios
– Sausumos transporte pajamos per metus augo 11,3% ( Krovinių vežimo keliais +13%, geležinkelių +7%, keleivių vežimo +0,5%);
– Per 2012 m. krovinių kiekis augo 6%, krovinių apyvarta padidėjo 9%;
– Importo ir eksporto krovinių augimas pralenkė tranzitinių vežimų augimą.
2012 m. išryškėjo koncentracijos ir rinkos stabilizacijos požymiai
– Darbuotojų skaičius augo tik stambiose įmonėse (dalis jų iš vidutinių tapo stambiomis);
– Tačiau tarp naujų realiai veiklą pradėjusių įmonių sausumos transporto įmonių yra daugiau nei visame ūkyje.
Finansinė padėtis
– Mažėja bendrojo pelno maržos. Bendrojo pelno masė auga dėl didėjančių apimčių;
– Nustojo lėtėti pirkėjų skolų ir skolų tiekėjams apyvartumai;
– Iš nuosavo apyvartinio kapitalo finansuojama mažiau nei 20% apyvartinių lėšų poreikio.
Augimas neatsiejamas nuo investicijų ir plėtros rizikos suvaldymo
– Transporto priemonių skaičius augo visose įmonių dydžio grupėse;
– Lizinguojamų transporto priemonių skaičius augo tik stambiose ir vidutinėse įmonėse.
 
Šaltinis: UAB „Creditreform Lietuva”
 
Kontaktams: Gytis Vincevičius, Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacijos LINAVA atstovas spaudai 8 616 58311